Jika kawasan konflik jadi puncanya (MH17)

As-Salam,

1. Nampaknya malang bertali arus menimpa dan menginjak-injak syarikat penerbangan negara (MAS) yang satu ketika dulu menjadi kebanggaan seluruh rakyat Malaysia. Selepas insiden kehilangan MH370 tempohari, kini giliran MH17 dengan 295 penumpang ditembak jatuh di sempadan Russia / Ukraine dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang dijangka tiba jam 6.10 pagi ini. Itu tidaklah membawa maksud bahawa sekarang kasih sayang dan cintanya kita kepada MAS hilang dan merudum sehingga tidak berbekas. Kerana kasih dan cinta kepada MAS lah kita terus mengambil perhatian apa yang berlaku ke atasnya. Mudah-mudahan segala ujian yang datang akan membawa rahmat untuk mengembalikan zaman kegemilangannya dan mengembalikan keyakinan rakyat negara ini dan seluruh dunia untuk menggunakan perkhidmatannya.

2. Insiden MH17 yang ditembak jatuh ini memperlihatkan pihak Russia, Ukraine dan pemisah Pro-Russia saling menuding jari walaupun ada juga berita yang mendakwa pemisah Pro-Russia itu mengaku bertanggungjawab. Media Ukraine melaporkan peralatan Russia yang menembak jatuh MH17. Apa juga alasan dan siapa yang menembak jatuh pesawat itu perlu dijadikan asas untuk mengkaji semula laluan penerbangan pesawat bukan saja MAS, malah semua penerbangan seluruh dunia untuk mengelakkan perkara sama berulang. Ini kerana ianya didakwa berpunca daripada laluan yang digunakan MAS itu adalah ‘KAWASAN KONFLIK’. Sudah banyak syarikat penerbangan yang mengelak dari menggunakan kawasan-kawan bertelagah atau dipanggil ‘kawasan konflik’ dari digunakan. Namun, kenapa MAS masih meneruskan menggunakan laluan tersebut hanya mereka yang lebih mengetahui berbanding pihak lain kerana pastinya mereka ada diberikan pelbagai maklumat berhubung tahap keselamatan yang dilalui. Menentukan keselamatan penumpang pada tahap terbaik adalah keutamaan pesawat dan kenderaan tidak kira udara, laut dan darat. Oleh itu, suka atau tidak, nyawa dan keselamatan kita kalaupun tidak secara total adalah di bawah milik mereka setiap kali kita menggunakan perkhidmatan mereka (Total di atas kehendak Allah swt).

3, Sesungguhnya, dunia tidak pernah reda dari konflik dan ia akan hanya dinoktahkan setelah bumi dilipat dan dikafankan setelah kiamat. Segenap penjuru dunia melibatkan pelbagai konflik termasuk yang terkini antara Israel dan Palestin yang meragut ratusan nyawa dalam konflik terbaharu dan ia sentiasa berulang-ulang selagi ‘root cause’ tidak diselesaikan. Oleh itu, jika pesawat udara melalui ruang udara kawasan terbabit, apakah tidak ada kemungkinan terkena bedilan peluru berpandu samada dari pihak pejuang Hamas, Fatah ataupun Penjenayah Yahudi Israel?

4. Banyak lagi kawasan-kawasan sensitif dan tergolong dalam kategori ‘kawasan konflik’. Antaranya adalah Mali di mana pejuang Islam yang didakwa telah berjaya merebut kekuasaan pada tahun 2012 dengan sejumlah wilayah di bahagian utara negeri telah berhasil direbut. Akibatnya, Perancis turut melibatkan diri membantu pemerintah Mali dengan pasukan tentera dan persenjataan serta serangan darat dan udara untuk menundukkan pejuang Islam itu. Namun demikian, keamanan masih jauh dari dicapai.

5. Republik Demokratik Kongo juga pergolakan menjadi duri dalam daging. Di Kivu sepanjang tahun 2013, pihak tentera berterusan berhadapan dengan kelompok pemberontak M23. Setelah rundingan damai dengan pemerintah, para pejuang kelompok itu terpecah menjadi kelompok-kelompok berbeza. Akhir tahun 2013 pemerintah Republik Demokratik Kongo mengumumkan kekalahan pemberontak. M23 yang telah menyatakan siap berjuang melalui saluran politik. Namun, apa jaminannya?

6. Sudan Selatan pula walaupun telah lebih tiga tahun merdeka, tetap menjadi negara yang didominasi konflik dan medan dua pertempuran. Pejuang yang setia kepada wakil presiden bertempur melawan pasukan presiden. Pihak tentera juga menghadapi pertempuran lain. Di negara jirannya, Sudan dan pasukan Sudan Selatan yang menyokong otonomi dari dua wilayah yang kaya dengan minyak terus bertempur.

7. Somalia yang terkenal dengan kisah Jeneral Farah Idid tidak sunyi dari konflik. Konflik antara pejuang al-Shabab dan militan Somalia telah berlangsung selama 8 tahun. Dengan bantuan pasukan PBB dan Uni-Afrika, pemerintah Somalia berjaya mengatasi gempuran pejuang Islam. Meskipun begitu, pejuang al-Shabab tetap mengawal wilayah selatan negera itu. al-Shabab bertanggung jawab atas sejumlah serangan bom di ibukota Mogadishu pada tahun 2013.

8. Sementara Sudan yang selama 10 tahun lebih beragam kelompok etniknya menunjukkan Afrika bertempur di wilayah Darfur, Sudan, melawan pasukan pemerintah dan sekutunya. Dalam konflik, bekalan air dan tanah yang subur menjadi taruhan. Ratusan ribu rakyat Negara itu terkorban akibat pertempuran dan jutaan lainnya terpaksa meninggalkan rumah mereka.

9. Di Nigeria pula, kelompok Islam Boko Haram yang berhasrat menegakkan hukum Syariah di Nigeria menjadi ancaman keselamatan. Untuk mencapai matlamat ini, kelompok tersebut terus menyerang penduduk kristian dan Muslim moderate. Di Mexico pula, masalah dadah, perdagangan manusia, pemerasan dan penyeludupan adalah punca konflik. Melalui kaedah inilah kartel-kartel dadah dan pelacuran mendapatkan dana Untuk melindungi aliran dana, konflik antara kartel dengan kerajaan, sering berlaku pertempuran kecil di banyak kawasan. Akibatnya ratusan kelompok awam terbentuk di berbagai penjuru negeri. Tahun 2013 sahaja , jumlah korban akibat konflik kartel mencecah 17.000 orang.

10. Filipina Negara paling hampir dengan Malaysia dan kini di bahagian Selatannya yang sering menghantui wilayah dan perairan Sabah begitu membimbangkan kita. Selama 40 tahun lebih Barisan Pembebasan Islam Moro di Filipina yang memperjuangkan pembebasan wilayah di selatan itu. Gabungan pengganas Kumpulan Abu Sayaf (KAS) meningkatkan lagi ancaman terhadap asset dan kedaulatan Malaysia. Sebaik konflik hampir reda pada tahun 2013 saat MNLF mengumumkan kemerdekaan kepulauan di bagian Selatan Filipina. Pemberontak yang berusaha mengambil alih Kota Zamboanga diserang oleh pihak tentera Filipina dan memaksa penduduk di Selatan Filipina berjumlah lebih dari 120.000 orang terpaksa menyelamatkan diri,.

11. Afghanistan semestinya tidak dapat dipisahkan dengan konflik dan dianggap kawasan paling dekat dengan ancaman serangan puak bertelagah samada Taliban, pejuang pro-kerajaan dan pelbagai kabilah lagi. Pertempuran berlanjutan di Afghanistan setelah NATO menyerahkan kawalan dan keamanan kepada tentera Afhganistan. Puak Taliban dan kelompok militan Islam lainnya terus melancarkan perang terhadap pemerintah menggunakan serangan bom berani mati dan jerangkap samar. Wilayah di sempadan menjadi daerah yang paling kerap berlaku keganasan. Menurut PBB, lebih dari 2,500 penduduk awam terbunuh di Afghanistan pada tahun 2013.

12. Syria pula seakan-akan menjadi medan menghukum rakyat Syria. Pejuang-pejuang Islam dan kelompok militan yang berusaha menumbangkan Presiden Bashar al-Assad bertempur antara satu sama lain dan yang menjadi mangsa adalah penduduk awam. Pelbagai senjata digunakan kedua-dua pihak dan kekejaman menjadi ramuan dan perencah membunuh warga awam. Sudah lebih empat tahun perang saudara di Syria dan ia terus bermaharajalela. Dari maklumat yang diperolehi, negara ini terpecah antara pasukan pemerintah di bawah Presiden Bashar al-Assad, kelompok penentang, kelompok Islam moderate, kelompok awam dan kumpulan penjenayah. Yang lebih jelas adalah kelompok syiah dan sunnah. Lebih dari 100.000 orang terkorban dan akibat konflik, 9 juta warga terpaksa menyelamatkan diri. Konflik ini berpotensi merebak ke negara-negara jiran.

13. Banyak rantau yang jangkiti konflik yang tidak berkesudahan selain yang disebut di atas. Sudah sampai masanya kajian secara holistik dibuat oleh kerajaan dan syarikat penerbangan tidak kira MAS, Air Asia atau Firefly. Hari ini mungkin nasib MAS, esok dan lusa mungkin yang lain pula. Samada Standard Operating Procedure (SOP) dan laluan penerbangan yang diyakini lebih selamat harus digariskan sebagai panduan kepada syarikat penerbangan negara kita. Masalah didepani MAS bukan masalah syarikat sahaja, tetapi melibatkan maruah negara. Majlis Keselamatan Negara (MKN) wajar menjadi pencetus kepada wujudnya gabungan pemikir untuk mewujudkan pasukan yang benar-benar berwibawa untuk menggariskan langkah-langkah terbaik untuk dilaksanakan oleh semua syarikat penerbangan negara demi mengelakkan musibah sama berulang. Jika semua langkah telah dibuat dan ia tetap berlaku maka itu adalah ketentuan Ilahi yang tidak ada mana-mana pihak pun mampu hindari. Sekali itu musibah dan silap, namun kedua dan seterusnya masih berlaku bukanlah musibah tetapi bedebah, bukan silap tetapi bengap. Defensif, ‘denial syndrome’ dan tuding menuding bukan penyelesaian tetapi perkakas golongan lemah dan gagal. Yang lebih penting sekarang adalah bersekutu menangani masalah secara ‘buta warna’ tanpa mengenal warna ideologi, bangsa, agama dan kelompok politik.

Wallahualam

~: Sani :~

mh17

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s