HATI-HATI MELIHAT KULIT

As-Salam,

1. Sesungguhnya keikhlasan, kejujuran, amanah dan patuh pada janji merupakan elemen penting dalam membina jambatan silatulrahim sesama manusia dan setiap makhluk yang melata di mukabumi ini. Namun demikian, ia bukanlah sebuah pakej yang didatangkan bersama kuturunan, jantina, bangsa, agama, suku kaum ataupun rupa paras samada cantik, kacak, huduh ataupun menimbulkan rasa gerun melihat wajahnya.

2. Ada yang berkata selalunya jika bermajah huduh dan tidak menarik memiliki sifat-sifat mulia seperti jujur, amanah, ikhlas dan berpegang teguh pada janji. Tetapi hakikatnya, tidak sedikit yang memiliki wajah sedemikian rupa menjadi penyangak, penyamun, kaki ponteng dan putar alam. Yang diberi jawatan pula akan mengkhianati amanah jawatan dan pangkat yang diberikan kepada mereka.

3. Terdapat juga yang berkata Cina memang kaki tipu dan jika tidak menipu bukanlah Cina. Tetapi sebenarnya, jika kita pasang telinga betul-betul dan perhatikan sekeliling kita, maka kita akan dapat mengesan begitu besar jumlahnya penipu dan ‘kaki kelentong’ di kalangan bangsa Melayu. Berniaga ditipunya sukatan timbang, buah yang busuk diletak di bawah dan nampak elok letaknya di atas. Diberi hutang maka kita akan menjadi musuh ketatnya selepas itu.

4. Jika ada yang berkata hati-hatu dengan lelaki jika berurusan sebab majoriti lelaki memang penipu berbanding wanita. Realitinya, berapa ramai lelaki yang menjadi mangsa penipuan wanita tidak kira bidang apa sekalipun (tidak termasuk soal perasaan lagi). Oleh itu, jangan lah kita mudah dipengaruhi oleh rasa dan fikiran berpunca daripada rupa paras, keturunan, jantina, bangsa, agama hatta yang berkelulusan tinggi. Lagi tinggi lagi besar kelentongnya jika kita tidak berhati-hati. Moral ceritanya di sini, tidak ada pakej yang didatangkan dengan keikhlasan, amanah, jujur dan penepat janji jika kita gagal memahami fitrah manusia yang kita depani.

Wallahualam

HNBK

Leave a comment